پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل: سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 114
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
در
سالهای دهه ی 1950 ، مهندسان طراحی که روی ترمز هواپیما کار می کردند ،
دریافتند که بیشترین گیرایی چرخ با زمین درست در لحظه ی قبل از قفل شدن چرخ
با زمین اتفاق می افتد . آنها با اختراع ترمزی کاملا مکانیکی ، روشی را به
کار بردند که ، به محض احساس قفل شدن چرخ ، فشار روی ترمز کاهش می یافت .
به
این ترتیب ، تایر همیشه در وضعیت نزدیک به قفل شدن و بیشترین گیرایی کار
می کرد و لذا مسافت لازم برای توقف هواپیما کاهش می یافت . این ترمزهای ضد
قفل اولیه سبب گردیدند که هواپیما به خصوص هنگام فرود آمدن روی سطح یخ زده ،
سالم روی زمین بنشیند .
مهندسان خودرو به زودی اهمیت بالقوه ی این نوع ترمزها را در حفظ تعادل و کنترل فرمان خودرو در موارد ترمز کردن اضطراری دریافتند.
یکی
از اولین خودروهایی که به ترمز ضد قفل مجهز گردید ، مدل،jensen FF در سال
1965 بود .ترمز این خودرو از نوع مکانیکی ضد قفل و تقلیدی از همان ترمز
هواپیما بود . این ترمز گرچه عملا عملکرد خوبی داشت ، ولی گران تر و سنگین
تر از آن بود که بتوان آن را روی هر خودرویی به جز خودروهای گرانقیمت نصب
کرد . به این ترتیب موضوع ترمز ضد قفل تا زمان پیش آمدن فن آوری بهتر کنار
گذارده شد .
در اواخر سالهای دهه ی 1960 ، بسیاری از سازندگان
خودرو ، شروع به آزمایش ترمزهای ضد قفل با مدارهای کنترل الکترونیکی از نوع
آنالوگ نمودند . شرکت فورد اولین دستگاه خود را از این نوع در سال 1968 به
نمایش گذاشت و شرکت کرایسلر اولین دستگاه کنترل ترمز ضد قفل روی خودرو
چهار چرخ محرک را در سال 1971 ساخت . در ژاپن هر دو شرکت تویوتا و نیسان ،
ترمز ضد قفل الکترونیکی را به کار یبردند و در آلمان ، شرکتی مشترک بین
تلفونکن و بندیکس ، سعی نمودند ترمز ضد قفل خودرو را به بازار بفرستند .
متاسفانه علم الکترونیک و تکنولوژی ساخت در آن زمان آنقدر پیشرفته نبود که
ترمزهای قابل اعتماد و ایمن تولید شوند ، لذا هیچ یک از این دستگاهها از
لحاظ تجارتی موفق نبودند.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید